Dansportalen

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.
  • 2014-04-27
    Tamara Rojo och Esteban Berlanga i No Man's Land. Pkoto ASH

    Krigsminnen kontrasterar mot balettfantasi


    LONDON: English National Ballet har intagit nytt territorium både koreografiskt och fysiskt genom att bjuda in två etablerade, samtida koreografer och presentera sitt minnesprogram över första världskriget, Lest We Forget (Så vi inte glömmer ), på Barbican Theatre, en teater som vanligen presenterar de nyaste spjutspetsverken inom dansteater.Det moderna krigets fasor är inget lätt ämne för balett, ett medium som är mer vant att presentera grace och skönhet, även om Kenneth Macillans Gloria måste anses som ett undantag. Samtidigt som man hedrar hundraårsminnet av kriget, har upplevelserna för många av dem som genomlevt fasorna återberättats. Och även om dansen har potential att finna den känslomässiga kärnan, har dessa nya dansverk fått kämpa för att fånga dåtidens bittra skärpa.



  • 2014-04-26
    Tamara Rojo and Akram Khan in Dust by Akram Khan. Pkoto ASH

    War Remembrance Contrasts with Ballet Fantasy


    LONDON: English National Ballet has moved to new territory both choreographically and physically by commissioning two established contemporary choreographers and presenting their World War One centenary programme, Lest We Forget , at the Barbican Theatre, a venue that is usually home to cutting edge Tanztheater.The horror of modern warfare is not an easy subject for ballet, a medium more used to depicting grace and beauty although Kenneth Macmillan’s Gloria must be the exception here. Coinciding with the centenary, many stories from those who lived through the horrors have been retold. And although dance has the potential to tap into the emotional core, these new dance works struggled to match the poignancy of the era.


  • 2014-04-25
    Svansjön i sydafrikansk tappning. Foto John Hogg

    Dynamisk dans från det rika Afrika


    STOCKHOLM: Under rubruken Destination Joburg-Maputo genomförde Dansens Hus i Stockholm under april en både ambitiös och lovvärd satsning på den livaktiga, afrikanska kultur som alltför ofta kommer bort bland mediernas dramatiska rapporter om krig, svält och utländsk utsugning.Här dansades av liv och lust. Presentationer före och möjlighet till samtal efter föreställningar gav möjligheter till mer personliga möten.En sensationell version av Svansjön var huvudnumret. En särskilt glad överraskning var också en dansare och en musiker från Moçambique.


  • 2014-04-23
    Sarah Jane Brodbeck och Dragos Mihalea i Artifacxt Suite. Foto Urban Jörén

    Spännande tjugohundratal på Kungliga operan


    STOCKHOLM: Många förträffliga dansare lyser i Kungliga balettens nya blandprogram. Det första verket, från 2004, är skapat av en av världens erkänt främsta koreografer: amerikanen William Forsythe. De två övriga, från 2010, har som koreografer kanadensiskan Crystal Pite respektive det israeliska paret Sharon Eyal och Gai Behar.



  • 2014-04-22
    Ur Qui, Ora av Claudia Catarzi. Foto Leonardo Bucalossi

    Spring Forward, internationell dansfestival i Umeå


    Kulturhuvudstadsåret Umeå2014 rullar vidare. Den 24 till 27 april anordnas en internationell dansfestival med Norrlandsoperan som bas och med inte mindre än tio olika föreställningar på fyra dagar.Spring Forward är en årlig dansfestival på initiativ av det europeiska dansnätverket Aerowaves och arrangeras varje år i en ny stad. Under kulturhuvudstadsåret har turen kommit till Umeå. Då presenteras ett tjugotal noga utvalda verk av unga dansare och koreografer från olika håll i Europa. Unga talanger från tjugo europeiska länder visar under dessa fyra dagar prov på det allra senaste inom samtida dans!


  • 2014-04-20
    Alexander Ekman: A Swan Lake. Repetitionsbild. Foto Erik Berg

    A Swan Lake,
    Alexander Ekman skapar det omöjliga!


    OSLO: Att tänka utanför ramarna är vad Alexander Ekman är bäst på. Den 26 april gör han sin koreografdebut på Den Norske Opera og Balletts stora scen. När han blev inbjuden sa han: "Ja, jag kommer, om jag får göra något helt galet!"Inne i premiärveckan erkänner Ekman: "Det är ett enormt projekt men det är vad folk vill se. Jag försöker hela tiden överraska publiken. Vi visar dem det omöjliga och det är inspirerande."


  • 2014-04-20
    Alexander Ekman: A Swan Lake. Rehearsal Photo: Erik Berg

    A Swan Lake,
    Alexander Ekman Creating the Impossible!


    LONDON: Thinking outside the box is what Alexander Ekman does best. On April 26 he makes his choreographic debut on the main stage at the Norwegian Opera House. When invited he said, ‘yes, I will come if I can do something crazy.’

    Into production week and Ekman admits, ‘it’s a huge project but that’s what people want to see. I am constantly trying to surprise the audience. We show them the impossible and that’s inspiring.’



  • 2014-04-09
    Sarah Lamb and Steven McRae in Sleeping Beauty, act III. Photo ROH Johan Persson

    London Buzzing with Ballet


    LONDON: It was a treat to be able to see the Royal Ballet’s Sleeping Beauty on screen and on stage in the same week: two exceptional casts and each presentation offering its own special charms.The live screening hosted a stellar line up led by Sarah Lamb and Steven McRae. Aurora is one of those benchmark achievements for a ballerina and Lamb,who combines rosebud prettiness with the strength of graphene, is perfect for the role. This was not her best night for balances but that was the smallest of blips in a wonderful evening. She was a delightfull youthful 16 year-old, a will-o-the-wisp vision and a radiant ballerina in the grand pas.


  • 2014-04-07
    Elsa Sylvestersson, troligen i Eldfågeln. Foto arkivbild

    Finländsk balettlegend firad vid stor balettgala


    HELSINGFORS: Dansaren, balettmästaren och koreografen Elsa Sylvestersson (1924-1996) till ära firades årets Pro Dance gala på Aleksandersteatern i en mycket trevlig atmosfär.Många i publiken hade känt den mångsidiga artisten som arbetskamrat, och andra hade njutit av hennes verk på Operan. Några äldre kan även minnas hennes dans på scenen eller klassträning med de berömda snabba piruetterna, eller Elsas speciella karaktärsdrag. Detta år blir det alltså 90 år från hennes födelse.Som dansare hade Elsa Sylvestersson en säker teknik och därtill var hon en fin uttolkare av karaktärsroller. Förutom dessa var hennes Odette-Odile i Svansjön och titelrollen i Eldfågeln mycket uppskattade och välkända.



NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats