Dansportalen

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.
  • 2014-03-24
    Vinnarna fr.v: seniorerna Frei Ruhl, Evgeniya Gonzalez och Syvert Lorenz Garcia samt juniorerna Charlotte Amalie Kragh, Sara Antikainen och Kira Hilli. Foto Cristian Hillbom (klicka på bilden så blir den större)

    Första pris vid Stora Daldansen 2014 till Frei Ruhl


    FALUN: The Nordic Baltic Ballet Competition (NBBC) i Falun med Stora Daldansen som värd avgjordes den 22 mars i Falun. 36 deltagare i två kategorier, juniorer respektive seniorer, deltog. Vinnare bland juniorerna blev Sara Antikainen från FNB i Helsingfors med landsmaninnan Kira Hilli från HDI i Helsingfors, på andra plats och på tredje plats Charlotte Amalie Kragh, danska som studerar vid DNO i Oslo.Seniorernas segrare heter Frei Ruhl från KSB i Stockholm. Andrapriset togs av Syvert Lorenz Garcia från KHIO i Oslo och trea blev Evgeniya Gonzales från KSB.Priset till publikens favorit gick till Helga Kristín Ingólfsdóttir från Nationella Balettskolan på Island.


  • 2014-03-19
    Jan-Erik Wikström och Maria Eichwald i Onegin. Foto Kungliga Operan

    Passion på båda sidor rampen


    STOCKHOLM: Kungliga balettens serie av Oneginföreställningar kan närmast liknas vid ett maraton av avskedsföreställningar. Sist i raden efter Marie Lindqvist, Irina Laurenova och Olof Westring blev nu Jan-Erik Wikström. Sist men inte minst! Maken till jubel har nog inte hörts på Operan sedan Birgit Nilssons dagar.Jan-Erik och hans partner Maria Eichwald, hitflugen från Stuttgart, genomförde föreställningen med en intensitet och passion som smittade hela publiken. Blomster, hurrarop och touche från orkestern bidrog till feststämningen.



  • 2014-03-18
    Maria Eichwald. Foto © Roman Novitzky

    En förtjusande ballerina gästar Stockholm


    STOCKHOLM: Kungliga Baletten gästas i mars av Maria Eichwald, premiärdansare vid Stuttgartbaletten. Hon dansar rollen som Tatjana i John Crankos balett Onegin tillsammans med Jan-Erik Wikström som dansar titelrollen.Dansportalen träffade Maria under mådagen i operahuset för en pratstund om hennes bakgrund, karriär och det aktuella gästspelelet.Maria är född som Maria Sidorkina i Kazakhstan och fick sin balettundersisning i dåvarande huvudstaden Alma Ata (Almaty). Efter examen fick hon anställning vid nationalnbaletten där och blev snart utnämnd till premiärdansare.Efter ett par år ville hon söka sig till Europa och familjen flyttade till Tyskland 1994, där hon antog moderns flicknamn Eichwald.



  • 2014-03-17
    Operachefen Birgitta Svendén håller tacktal till Olof Westring. T.v. Dansportalens och Operans Balettklubbs Anders Jörlén, t.h. balettchefen Johannes Öhman. Foto Cristian Hillbom

    En lyckligt lottad man


    STOCKHOLM: Ännu en av Kungliga Balettens premiärdansare har lagt balettskorna på hyllan. Med föreställningen av Onegin den 16 mars gjorde Olof Westring sitt sista framträdande som premiärdansare på Stockholmsoperan. Rollen som Furst Gremin var en värdig avslutning på en karriär på 23 år som dansare, solist och premiärdansare vid Kungliga Operan. En fullsatt operasalong tackade med applådåskor, bravorop och jubel. Hyllningar framfördes även på scenen, samtidigt som en rad av Olof Westrings rollfoton projicerades på en stor filmduk.



  • 2014-03-16
    Kristina Kretova som Angela och Artemy Beljakov som Prins Frederici. Foto Elena Petisova

    Färgstark rövarromantik med Bolsjojbaletten


    LIVE PÅ BIO: Baletten Marco Spada skapades ursprungligen för Parisoperan 1857 och blev en stor framgång. Nu har den tagits upp av Bolsjojteatern i Moskva och sänds i direktsändning i Sverige av Folkets Hus och Parker.Efter en lång tid av glömska återskapades Marco Spada av den franske koreografen Pierre Lacotte för Operan i Rom. Denna frejdiga och glättiga balett om en storhjärtad bandit, som påstår att han är en adelsman. intresserade starkt Rudolf Nureyev, som själv ville dansa den.


  • 2014-03-10
    Rani Nair. Foto Imre Zsibrik

    Dynamisk danshistoria temavecka på Dansens Hus


    STOCKHOLM: Historievetenskapen har de senaste decennierna utvecklats till den grad att uttrycket "Historien är inte vad den en gång var" blivit något av ett axiom. Mer konkret, och lättare att tillämpa, är ordinationen "historien är en pågående omvärdering av det förflutna".Vad detta betyder för dansens vidkommande undersöks 12 - 15 mars på Dansens Hus i Stockholm. Då ventileras delar av den moderna dansens historia.


  • 2014-03-10
    Emma Maguire, Akane Takada och Steven MacRae i Rhapsody. Foto ROH/Tristram Kenton

    Wayne McGregors nya dansverk överskuggas av två stora klassiker


    LONDON: Ett välbalanserat program introducerade den första premiären 2014 på Royal Opera House. Wayne McGregors Tetractys: The Art of Fugue, presenterades tillsammans med verk från Royal Ballets främsta koreografer, Frederick Ashton och Kenneth MacMillan. Ashtons Rhapsody, hans sista större verk, och MacMillans Gloria gavs med enastående besättningar som båda innefattande spännande nykomlingar medan McGregors nya verk inte lyckades tända.


  • 2014-03-10
    Edward Watson in Gloria. Photo ROH/Bill Cooper

    Wayne McGregor’s new dance work overshadowed by two great classics


    LONDON: A well balanced programme introduced the first premiere of 2014 at the Royal Opera House. Wayne McGregor's Tetractys: The Art of Fugue , presented in the company of works from the Royal's greatest choreographers, Frederick Ashton and Kenneth MacMillan.



  • 2014-03-05
    Guro Nagelhus Schia och Verbiørn Sundby i Pure. Foto Koen Broos

    Sidi Larbi Cherkaoui – Internationell storstjärna på Dansens Hus


    STOCKHOLM: Den belgiske koreografen Sidi Larbi Cherkaouis karriär är något av en framgångssaga. 2007 gästade han Dansens Hus i en duett med Akram Khan. Nu återkommer verk av den ständigt eftersökte Cherkaoui i ett gästspel med sju dansare från hans grupp Eastman .Programmet heter 4 D . Fyra duetter, fyra dansverk, på sätt och vis också fyra dimensioner. Dessutom visas en duett på film. De fem verken har gemensamt en tilltalande samarbetsform, ofta i hög kroppslig närhet, ofta på golvet. Ryggarnas böjlighet bakåt är påfallande, i synnerhet bland damerna. Koreografen har utarbetat en stil jag just nu skulle vilja kalla fysisk logik.


  • 2014-03-02
    Marie Lindqvist i sin avskedsföreställning fredag 28 februari. Foto Cristian Hillbom

    Minnesvärd kväll med Marie Lindqvist


    STOCKHOLM: Med en bejublad tolkning av Tatjana i John Crankos balett Onegin avslutade Marie Lindqvist sin 26 år långa anställning som dansare vid Operabaleten/Kungliga Baletten. Publiken hyllade henne med ovationer och scenen fylldes med blommor. Operachefen Birgitta Svendén, danskritikern Gunilla Jensen och balettchefen Johannes Öhman höll hyllningstal. Särskilt framhölls att Marie varit Kungliga Operan trogen under alla dessa år. Själv framförde undertecknad ett varmt tack från Operans Balettklubb – som på så vis representerade publiken – för hennes långa och lysande karriär.




NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats