Dansportalen

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.
  • 2014-01-28
    Öppningsscenen i Exposition and the Body. Foto Markus Gårder

    Kejserligt och Kungligt med Kungliga Baletten


    STOCKHOLM: Örjan Andersson och Jo Strømgren är två av Nordens framgångsrikaste koreografer både hemma och internationellt. Den ene är svensk den andre norsk. "Men jag har en svensk far" säger Jo och fortsätter "vi är i samma åldersgrupp ock känner varandra ganska väl, men det är första gången vi arbetat på samma teater samtidigt."


  • 2014-01-27
    Eve Andre-Tuga i Snövit och de sju dvärgarna. Foto Harry Rospu

    Estoniateatern har haft jubileum –
    Baletten fyllde 95 år och operahuset 100


    TALLINN: I den hundraåriga byggnaden dansar baletten ett omfattande program med både klassiska succéverk och moderna koreografier. Hela året 2013 blev ett jubileum men i september var det dags att fira stort för hela teatern med både balett och opera.Man kunde visa upp ett ansikte med full tro på framtiden, och uppträdde i den stora salongen och ute i det gröna. Evenemangen samlade stora mängder intresserad publik, trogna vänner och nya bekanta för artisterna. Baletten visade sig i fyra galaföreställningar i tre städer förutom i Tallinn.


  • 2014-01-24
    Vadim Muntagirov som Ali och Alina Cojocaru som Medora. Foto ASH

    Pirater intar Coliseum


    LONDON: Engelska balettkompanier har tenderat att undvika de stora ryska utstyrselbaletterna men under hösten har Royal Ballet presenterat Don Quijote och nu har English National Ballet gått ett steg längre med framförandet av Ann-Marie Holmes överdådiga Le Corsaire (Korsaren ). Det är en balett fullmatad med bra dans, några av Petipas vackraste variationer fär damerna och de svåraste och mest upphetsande för männen.


  • 2014-01-24
    Junor Souza, Erina Takahashi, Vadim Muntagirov and Alina Cojocaru. Photo ASH

    Pirates of the Coliseum


    LONDON: English ballet companies have tended to avoid the big Russian blockbuster ballets but in autumn the Royal Ballet introduced Don Quixote and now the English National Ballet has gone one better presenting Ann-Marie Holmes’ lavish Le Corsaire . It's a ballet packed with good dance, some of Petipa’s loveliest variations for the women and the toughest and most exciting for the men. Like Lord Byron, on whose poem the work is based, the male corps looked ‘mad, bad, and dangerous to know’. Bearded and tousled, they are the most rugged gang of reprobates to stir female hearts. And as for the ladies there are bare midriffs, chiffon veils and tulle with enough glitter to think the festive season hasn’t passed.


  • 2014-01-16
    Gabriel Smeets. foto Jochen Jürgen

    Gabriel Smeets ny ledare för Cullbergbaletten


    STOCKHOLM: Nu står det klart: Holländaren Gabriel Smeets blir ny konstnärlig ledare för Cullbergbaletten. Han tillträder 1 maj, förordnandet varar i fyra år. Smeets kommer att ansvara för Cullbergbalettens repertoar från och med säsongen 2015-2016.Sedan 2006 arbetar Gabriel Smeets (född 1958) som konstnärlig ledare för välrenommerade SNDO, School for New Dance Development i Amsterdam. Hans erfarenhet inom dansområdet är bred. Han var i sex år dansredaktör vid holländska tidskriften TM (Theatermaker),  och han har arbetat som dramaturg med bland andra Krisztina de Chatel.


  • 2014-01-14
    Nadja Sellrup som Esmeralda i Ringaren i Notre-Dame. Foto Alexander Kenney

    Möt Nadja Sellrup på Dansmuseet


    Dansmusei Vänner är en aktiv förening med syfte att sprida kunskap om och stödja Dansmuseets verksamhet och danskonsten i allmänhet. Bland aktiviteterna håller man möten där man till exempel presenterar betydande konstnärer inom dansvärlden.Tisdagen den 21 januari 2014, kl 18.30, har turen kommit till premiärdansaren vid Kungliga Baletten Nadja Sellrup, som under de senaste åren bland annat gjort de stora ballerinarollerna i Törnrosa och Svansjön och synts i serien Livet på Operan i SVT.



  • 2014-01-13
    David Dawson. Foto Patrick Wamsganz

    David Dawson: En engelsk koreograf återvänder till sina rötter


    LONDON: David Dawson utbildades i London vid Royal Ballet School. Han dansade med Birmingham Royal Ballet, English National Ballet, Holländska Nationalbaletten och Ballett Frankfurt. Wayne Eagling, dåvarande chef för Holländska Nationalbaletten, gav honom hans första koreografiska uppdrag. Dawson fick sedan anställning som huskoreograf vid Semperoperan i Dresden och Kungliga Baletten i Flandern med säte i Antwerpen. Han arbetar numera som frilanskoreograf. Han har skapat fler än tjugo baletter som nu framförs av de främsta internationella kompanierna. I Stockholm satte han upp The Grey Area med Kungliga Baletten 2006. Innevarande säsong skapade han sitt första verk för Royal Ballet i London: The Human Seasons (Människans årstider) . Han berättar för Dansportalen om sina erfarenheter.


  • 2014-01-12
    David Dawson. Photo Patrick Wamsganz

    David Dawson: An English Choreographer Returns to His Roots


    LONDON: David Dawson trained in London at the Royal Ballet School. He danced with the Birmingham Royal Ballet, English National Ballet, Dutch National Ballet and Ballet Frankfurt. Wayne Eagling, then director of Dutch National Ballet, gave him his first choreographic assignment. Dawson later took up the post of resident choreographer at Dresden Semper Opera and the Royal Ballet of Flanders and now works as a freelance choreographer. He has created more than twenty ballets which are performed by major international companies and this season he created his first work for the Royal Ballet in London; The Human Seasons . He speaks to Dansportalen about the experience.


  • 2014-01-02
    Cesar Corrales tränar i Norge. Photo Liza Voll

    Cesar Corrales wins YAGP European Semi-Finals


    BRUSSELS: Youth America Grand Prix European semi-finals were held in Brussels this December and the runaway winner of the highest award, the Grand Prix, was Cesar Corrales. The 18 year old Cuban, based in Norway, was chosen on the strength of both his classical and contemporary performances.

    Cesar offered two classical variations: a blistering Don Quixote and a buoyant James in La Sylphide then clinching the award with Re-enter, the most exciting contemporary solo of the competition.




NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats