Dansportalen

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.
  • 2012-10-29
    Claire Parsons ger en vild performance för barn. Fotograf Bengt Wanselius

    Stockholm: Claire Parsons skapar danskonst för barn i Picassos anda


    Koreografen Claire Parsons gillar att studsa dåtid mot nutid. Hon inspireras av genreöverskridanden och av andra konstnärer.

    Nu är hon aktuell på Moderna Museet med sitt senaste verk, Fyra Flickor. Visuell dansperformance för folk från fyra år.

    ”Jag vill utforska det vilda och oförutsägbara och göra publiken delaktig. Min grundfilosofi är att allt är möjligt.”




  • 2012-10-26
    Friedemann Vogel och Marie Lindqvist som prinsen och Carabosse i Törnrosa. Fotograf Alexander Kenney

    Dansens stjärnor: Friedemann Vogel, hyllad världen runt!


    'En av världens mest framstående klassiska dansare' är Johannes Öhmans omdöme om Friedemann Vogel, premiärdansare vid Stuttgartbaletten. Det är en av anledningarna till att han nu inbjudits att arbeta med Kungliga Baletten i Stockholm och göra Prinsen i Törnrosa mot Nadja Sellrup – och som en del av ensemblen, inte bara en tillfällig gäst.

    "Det är inspirerande för våra dansare att få arbeta tillsammans med en av världens främsta, och ger en kick till hela ensemblen" säger Johannes. Vid Operans Balettklubbs informationsmöte, som vi tidigare berättat om, gavs tillfälle att lära känna Friedemann Vogel litet närmare.




  • 2012-10-24
    Nadja Sellrup och Friedemann Vogel som Aurora och hennes prins. Fotograf Hans Nilsson

    Marcia Haydée sätter upp Törnrosa i Stockholm: "Alltid balans mellan det manliga och det kvinnliga"


    Inför stockholmspremiären på Törnrosa den 26 oktober hade Operans Balettklubb bjudit in dess koreograf: Marcia Haydée, och två av huvudrollsinnehavarna, Nadja Sellrup och Friedemann Vogel, för att tillsammans med balettchefen Johannes Öhman berätta om föreställningen.

    Det blir en stor, rent klassisk, balettproduktion med Tjajkovskijs musik och ny scenografi och cirka 300 kostymer. Koreografin av Marcia Haydée bygger till största delen på Marius Petipas originalversion, men med vissa ändringar.




  • 2012-10-23
    Osipova som Svanilda i Coppelia. Photo Marc Haegeman

    Dansens stjärnor: Natalia Osipova, magiskt förtrollande


    Med en dansares hela instinkt finslipad, dansar hon som om hon just uppfunnit stegen, utan minsta spår av utstuderad träning gör hon kärlekssagan till det centrala. Natalia Osipova anses av många vara världens främsta dansare. Hon har inte bara en enastående teknik utan utstrålar charm och hennes intelligenta tolkning fyller varje dramatisk nyans med sanning.

    Spänningen i luften i det fullpackade operahuset vid Covent Garden påminde om de rusiga dagarna med Fonteyn och Nurejev. Men den här gången var det Natalia Osipova och Carlos Acosta i Svansjön. Osipova som gäst för några få föreställningar, uppfyllde alla förväntningar i en föreställning som var formligen självlysande.  




  • 2012-10-23
    Osipova and Acosta in Swan Lake. Photo Alice Pennefather, courtesy of ROH

    Stars of Dance: Natalia Osipova, a Magic Enchantress


    With every dancer instinct finely honed she dances as though she had just thought up the steps, with no trace of studied rehearsal and making the love story central. Natalia Osipova is considered by many to be the world's greatest female dancer. She is not only a formidable technician but radiates charm and her intelligent interpretation brought truth to every dramatic nuance.

    The excitement in the air at the packed Royal Opera House was reminiscent of the heady days of Fonteyn and Nureyev. But this time it was Natalia Osipova and Carlos Acosta in Swan Lake. Osipova, guesting for just a few performances, lived up to all expectations in a performance that was positively iridescent.




  • 2012-10-17
    Bajadären från Bolsjoj visas 27 januari 2013. Fotograf Damir Yusupov

    Dans och opera live på bio: En helt galen idé som blev en jättesuccé


    ”Som publik går du in i biografen men samtidigt så förflyttas du till de stora världsscenerna. Du hör publikens reaktioner från salongen på Bolsjoj eller på Metropolitan och det skapar en häftig atmosfär. Folk på bion applåderar med när folk i publiken applåderar.”

    Det säger Daniel Söderberg på Folkets Hus och Parker till Dansportalen som är nyfiken på fenomenet att sända live från världsscenerna till biografer över hela landet. Och publikens intresse är stort, säger Daniel och fortsätter:




  • 2012-10-15
    Inledningsscenen i Utsushi. Fotograf Elian Bachini

    Ytterjärna: Sankai Juku, en resa till en annan värld


    Kulturhuset i Ytterjärna firar i år 20-årsjubileum. Till de mer spektakulära programinslagen hör onekligen den världsberömda butoh-gruppen Sankai Juku, som den 10 oktober gjorde sitt enda framträdande i Sverige under årets korta Europaturné. Övriga framträdanden skedde i Moskva och S:t Petersburg, i Lyon, S:t Etienne och Noissy i Frankrike, i Budapest samt i Maribor i Slovenien, europeisk kulturhuvudstad 2012.

    Sankai Juku bildades av Ushio Amagatsu 1975 i Japan och har sedan dess hunnit turnera i 43 olika länder världen över. Med sina föreställningar har gruppen gjort butoh till ett över hela världen erkänt begrepp med utövare också i Sverige.




  • 2012-10-13
    Nikisha Fogo, James Stephens, Nikita Ruhl, Suzan Opperman och Luca Acri (främst) Fotograf Johan Persson.

    Nikisha and Nikita, svenska tjejer i examensklass på Royal Ballet School


    Två talangfulla unga svenska studerande går just nu i examensklassen på Royal Ballet School (RBS) vid Covent Garden i London. Nikita Ruhl (18) minns hur hon anlände till London för sin audition. Då hon hade sänt in sin ansökan sent, var det en vanlig skoldag. "Jag stod utanför dörren med min mamma och läste 'Royal Ballet School' och dörren gled upp. Jag tog klass och jag var så upphetsad så jag ville att den inte skulle ta slut!"

    Hon reste hem till Sverige för att invänta resultatet och, av en underlig ödets nyck, kom hennes brev på avvägar. "Vi fick veta svaret först när Kungliga Svenska Balettskolan ringde till mamma för att fråga om vi hade hört den goda nyheten om att jag blivit antagen."




  • 2012-10-12
    Nikita har även tränat vid National Ballet School of Canada. Foto Carina Ari-stiftelsen

    Nikisha and Nikita, Swedish girls at the Royal Ballet School


    Two talented young Swedish students are currently in the graduation class at the Royal Ballet School in Covent Garden. Nikita Ruhl (18) remembers coming to London for her audition. As she had applied late, it was just an ordinary school day, ‘I stood outside with my mom reading “Royal Ballet School” and the door just opened up. I did the class and I was so excited that I didn’t want it to stop!’

    She returned to Sweden to await the result and by a strange quirk of fate her letter went astray. ‘We only knew when the Royal Swedish Ballet School called my mom to ask if we’d heard the good news that I had been accepted.’




  • 2012-10-08
    Thomas Lund som Tsar Dodon i Den Gyldne Hane. Fotograf Per Morten Abrahamsen

    Köpenhamn – Stockholm: Väst möter Öst


    Köpenhamns Tivoli presenterar varje år internationella dansgästspel. Denna sommar hade turen åter kommit till Alvin Ailey American Dance Theater från USA – för 13:e gången! Alltid lika älskad och alltid med utsålda hus – så även denna gång. Samma vecka turnerade Rock the Ballet från USA i Sverige med start i Malmö och final i Stockholm den 1 oktober.

    Den Kongelige Ballet hade vänt sig både västerut och österut. Den ryske koreografen Alexej Ratmansky är nämligen numera huskoreograf vid American Ballet Theatre, medan hans nyuppsättning av sagobaletten Den gyldne hane (Guldtuppen) bygger på en rysk berättelse av Alexander Pusjkin.




  • 2012-10-02
    Mariane Orlando och Alphea Pouget. Fotograf David Sundqvist

    Göteborg: Okänd i Sverige, nu belönad med Carina Ari-stipendium


    Sverige gästas, under några dagar i slutet av september av Alphea Pouget, en dansös i aktningsvärd ålder. Hon är vital, optimistisk, snabb i tanken och slagfärdig. När man får tala med henne säger hon förr eller senare: "Lever man bara tillräckligt länge ..." Fortsättningen kan då bli: "...brukar man kunna genomföra vad man vill."  

    Hela sin professionella karriär har hon tillbringat i framför allt Frankrike och Tyskland. Alphea Pouget återkom till hemlandet för att dansa på 3:e våningen i Göteborg.





NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats