A WEB MAGAZINE ABOUT DANCE – EST. 1995

Dansportalen

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.
  • 2012-01-30
    Sarah Lamb som Julia. Fotograf Johan Persson

    London i januari: Från show till stor konst


    Nötknäpparna må ha tagit slut men bara efter några få dagars paus, återkom English National Ballet till Coliseum med Derek Deanes extravaganta Strictly Gershwin, med titeln syftande på storsuccén för dansshowerna i TV och Strictly Come dancing (engelska Let's Dance).

    Föreställningen skapades för jättearenan i Albert Hall så, med ett storband uppradat i bakgrunden, sångare, filmduk och rekvisita, återstod ofta bara ståplats för dansarna.




  • 2012-01-29
    Nierka, directed by Tupac Martir. Photographer Darrel Berry

    London in January: From Show To Great Art


    The Nutcrackers may be over but after just a few days respite, the English National Ballet returned to the Coliseum with Derek Deane’s extravaganza Strictly Gershwin; the title neatly playing on the commercial success of television dance shows.

    The production was created for the vast arena of the Albert Hall so between the ‘big band’ tiered at the back, singers, cinema screen and props it was often standing room only for the dancers.




  • 2012-01-26
    Julie Gardette som Scheherazade. Fotograf Sakari Viika

    Helsingfors: Mångsidig baletthöst


    Nationalbaletten vid Finlands Nationalopera har under höstsäsongen åter dansat en mångsidig repertoar och av denna och tidigare utbud plockas nu de bästa bitarna till balettens 90-årsgala den 27 och 28 januari, men det blir även mycket annat, till exempel verk från 1950- och 70-talen. På galan ses hela Nationalbaletten.

    Säsongens repertoar
    Ur höstens program vill jag ta upp en afton med två baletter, Cathy Marstons Blodsbröllop och Kenneth Greves Scheherazade. Dessutom en världspremiär koreograferad av Terence Kohler med namnet Askungen – En tragisk berättelse och succébaletten Don Quijote av Patrice Bart; samt Bits and Pieces av sex koreografer. Nötknäpparen och Råttkungen har åter fascinerat publiken, såväl tidigare som nya åskådare.




  • 2012-01-23
    Rudi van Dantzig. Fotograf Erik Hijweege

    Amsterdam: Rudi van Dantzig har avlidit


    Koreografen Rudi van Dantzig avled i sin födelsestad Amsterdam den 19 januari i en ålder av 78 år. Han var en av Nederländernas främsta konstnärer. Få har lämnat ett så stort avtryck på Nederländska Nationalbaletten och landets dansvärld som van Dantzig.

    Han kreerade mer än femtio baletter, ofta i samarbete med Toer van Schayck som scenograf och kostymtecknare, verk som sträcker sig från moderna skapelser till bearbetning av de stora klassikerna, verk som ofta blev till nya klassiker.




  • 2012-01-19
    Koreografer reflekterar över koreografi. Foto Dansens Hus

    Peter Bohlin: Vad är koreografi?


    Vad är dans? "Dansa först, tänk sedan. Det är den naturliga ordningsföljden." Så lär Samuel Beckett ha uttryckt sig. Men vad är då koreografi? Ursprunget är enkelt: två grekiska ord som betyder att skriva/nedteckna dans. I något överförd bemärkelse kom ordet så småningom att betyda akten att skapa dans/danser. Men därefter: hur och varför?

    På väggen mellan ingångarna till stora scenen på Dansens Hus visades under höstsäsongen en utställning som hade till väsentlig uppgift att få åskådarna att själva fundera och därefter uttrycka sig. Utställningen hade fått namnet Artistic testimonies (ungefär Konstnärer formulerar sig). Idén är lika effektiv som enkel. På tre skärmar visas tolv intressanta samtida koreografer som svarar på frågan i rubriken ovan.




  • 2012-01-16
    Unga dansare som törstar efter jobb, här Laura Lamy, Solene Nusbaum, Mirjam Berg, Christian Bauch och Daniel Sjögren Larsson. Foto Focus Dance

    Anders Jörlén: Dansarens första jobb


    Att bli yrkesdansare innebär en lång utbildning som ofta börjar redan före tioårsåldern. För dem som är fysiskt lämpade för yrket och har erforderlig talang, vilja och målmedvetenhet, sker någon form av examinering vid ca 18 år och man är "färdig" att ge sig in i en yrkeskarriär.

    För många innebär det ofta ett träget letande efter uppdansningar – "auditions" – och otaliga kontakter med dansgrupper och fasta ensembler långt utanför det egna landets gränser. Konkurrensen är hård, särskilt med vår tids gränslösa arbetsmarknad och konkurrens från hela världen, eller åtminstone EU. Balettchefer och koreografer vill ju oftast ha dansare med viss erfarenhet.


  • 2012-01-11
    Body Remix – Goldberg Variations. Foto Marie Chouinard

    Stockholm: Rikt och varierat program på Dansens Hus


    Medan storsuccén Svansjön av Benke Rydman rullar vidare till och meed 3 februari (och återkommer i höst) presenterar Dansens hus sitt nya program för våren. Det blir tolv program på stora scenen och sju på den lilla plus utflykter på stan, möten med mera. Dessutom utställning med Efva Lilja om koreografi som text och andra tecken 19 januari-23 april.

    Ett samarbete sker även med Moderna Museet inför deras utställning Explosion måler som handling i sommar. Det blir också dialoger med koreografer och, möten "face to face" i samtal med publiken. man anordnar också danscirklar enligt konceptet för bokcirklar: i stället för bok – dans. Man ser dans, träffas och pratar om sina upplevelser.




  • 2012-01-09
    Erik Aschengreen. Fotograf Cristian Hillbom

    Erik Aschengreen är förförd av baletten


    Forført af balletten är just titeln på Erik Aschengreens senaste bok – en mycket personlig bok om mer än 60 år med baletten som följeslagare, glädjeämne och grund för den dagliga försörjningen.

    I boken berättar Erik Aschengreen om sina möten med danshistoriens klassiker, det vill säga dem han själv tyckt om att se gång efter gång i skiftande uppsättningar och under föränderliga tider. Ett trettiotal verk skildras ingående och, i en epilog, berörs andra verk som också kan räknas till klassikerna men inte fått plats bland favoriterna eller inte hunnit bli riktiga klassiker ännu.




  • 2012-01-02
    Nathalie Nordquist. Fotograf Tobias Regell

    Stockholm: Fokus på en ballerina


    Kungliga Balettens premiärdansare Nathalie Nordquist har under ett år följts av fotografen Tobias Regell. Resultatet har blivit en serie sköna bilder av dansösen i balettsalen, på scenen och privat.

    Ett stort antal av dessa bilder kan sedan ett par veckor ses på väggarna i restaurang Tranan och dess populära källarbar vid Odenplan i Stockholm. Utställningen har fått namnet Relevé (en baletterm på franska = upphöjd – av verbet relever) och den finns kvar till mitten av februari.





NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

twitter
Instagram
Instagram

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats