A WEB MAGAZINE ABOUT DANCE – EST. 1995

Dansportalen

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.
  • 2010-02-22
    Stipendiat Agneta Stjernlöf-Valcu. Fotograf Cristian Hillbom

    Pris till Agneta Stjernlöf-Valcu – Sveriges första koreolog


    Koreologen Agneta Stjernlöf-Valcu har fått Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium. Priset delades ut på Kungliga Operan den 19 februari i samband med nypremiären av baletten Onegin, en balett som Agneta håller för den kanske främsta av alla. Stipendiet är på 50 000 kr.

    Agneta Stjernlöf-Valcu, som får stipendiet för sina stora insatser för danskonsten, utbildades som dansare hos den legendariska pedagogen Lilian Karina. 1967 prövade hon till Operan och blev anställd som betald elev. Hon tyckte särskilt mycket om att dansa karaktärsdanser och dåvarande balettchefen Erik Bruhn föreslog att hon skulle åka till Ryssland för att lära sig mer om just karaktärsdans. Men när hon kom att arbeta med den engelska koreologen Faith Worth inför premiären på Romeo och Julia 1969, tyckte hon att det vore bra att lära sig mer om dansernas uppbyggnad först.




  • 2010-02-21
    Anastasia och Denis Matvienko i Giselle, akt I. Fotograf Gene Schiavone

    Anita Jokela: Hösten i St. Michel – våren i Helsingfors


    Savcor Ballet genomförde ett fint 15-årsjubileum i höstas i St.Michel och deltar i ett nytt samarbetsprojekt med Nationaloperan i Helsingfors 2010 – med Eifmanbalettens kommande visit i focus. De dansar Onegin den 22 - 23 och Röda Giselle 24 - 25 april på Finska Nationaloperan.

    Savcor Ballets jubileum i konserthuset Mikaeli i St. Michel bjöd åter publiken på det absolut bästa inom sin genre. Programmen var tre olika. Galaföreställningen innehöll pärlor av olika verk och en riktig pärla var också en traditionell Giselle som en representant för den romantiska epoken på 1800-talet. Även barnen fick se en egen helaftonsbalett, Cipollino. Den återkommer även nästa höst i St. Michel.




  • 2010-02-17
    Marie Lindqvist o Dragos Mihalcea i drömscenen. Fotograf Carl Thorborg

    Stockholm: Crankos Onegin fångar
    Pusjkins älskade versdrama


    John Cranko skapade sin balettversion av Alexander Pusjkins (1799 - 1837)  Eugen Onegin för Stuttgartbaletten 1965 och satte även upp den i München 1972. Kungliga Baletten i Stockholm blev 1976 det första balettkompani som fick sätta upp den därefter. Överallt blev det succé och baletten har satts upp på många teatrar sedan dess, bl.a. i Köpenhamn och Helsingfors. Nypremiär i Stockholm den 19 februari 2010.

    Versdramat Eugen Onegin är Rysslands kanske mest älskade litterära verk. Ända sedan dess fullbordan 1831 – det tog Pusjkin åtta år att fullborda verket, den första delen utgavs 1825 – har det tillhört standardverken i ryska skolor. Boken finns på var mans bokhylla eller nattduksbord och läses om och om igen.




  • 2010-02-06
    Madeleine Onne. Fotograf Unn Tiba

    Madeleine Onne: Kungliga Baletten vs The Hong Kong Ballet


    Efter trettinio år på Operan varav sex år som balettchef var det år 2008 dags att klippa navelsträngen. Läskigt javisst men det var ett beslut jag tog redan i februari 2007 efter en sportlovsvecka fylld av funderingar över livet.

    Operan är fantastisk men skulle jag stanna där i all evighet? Med all säkerhet inte…☺ Den chef som suttit längst var Nils-Åke Häggbom med sina sju år. Skulle jag ”slå det”? Ville jag? Om jag stannade, vad skulle hända sedan? Vem är beredd att satsa på en 51-åring som aldrig gjort något annat än dansat? Nej, bättre att själv ta klivet innan det magiska 50-strecket för att starta en ny karriär...




  • 2010-02-03

    Chefssituationen vid Kungliga Baletten


    Med anledning av vad som den senaste tiden stått i media vill Dansportalen framföra följande:
    Dansportalen tar självklart avstånd från alla former av sexuella trakasserier.
    Hur Kungliga Operan löser situationen är en fråga för operaledningen, fackföreningarna och berörda personer. I avvaktan på vilka beslut som kommer att tas gäller detta:

    Tillförordnad balettchef är Ann Lund. Ett konstnärligt råd bestående av de tre balettmästarna Michel Bejar, Brendan Collins och Eva Nissen biträder Ann Lund. Det konstnärliga huvudansvaret har teaterledningen genom Anders Franzén / Birgitta Svendén.





NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

twitter
Instagram
Instagram

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats