Dansportalen

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.
  • 2009-03-25
    Madeleine Onne. Fotograf Unn Tiba

    Madeleine Onne chef för Hong Kong Ballet


    Den 24 mars meddelade styrelsen för Hong Kong Ballet att den utsett Madeleine Onne till ny konstnärlig ledare för baletten för de närmaste tre åren. Hon tillträder redan den 9 maj 2009.
     
    "Det är oerhört spännande att få detta fantastiska tillfälle att arbeta med ett väletablerat balettkompani, som har en stark föreställningstradition och ambitiösa planer för framtiden. Jag har sällan mött dansare, ett konstnärligt team och en styrelse, som har lagt så mycket hjärta, själ och hårt arbete på att föra sitt kompani till  framgång."


  • 2009-03-10
    Ur Opening Night med Les SlovaKs. Fotograf Pablo Sanchez del Valle

    Lena Andrén, danskrönika: Det är skönt med folk som vågar…


    Det är skönt med folk som vågar göra skillnad, tänker jag efter att ha sett Wim Vandekeybus Black Biist, Russell Maliphants Small Boats och Carl Olof Bergs The Pink Room, tre verk som utan att tappa i konstnärlig kvalité tar ståndpunkt i viktiga samtidsfrågor.

    Wim Vandekeybus: Black Biist
    Den svarta besten i Wim Vandekeybus nya verk för GöteborgsOperansBalett betitlat Black Biist (28/2, Programmet Dekadens) skulle kunna vara det stora vildsvin som släpas in på scenen under föreställningen.




  • 2009-03-06
    Flindt som Don José i Roland Petits Carmen. Foto Mydtskov

    Danske dansaren och koreografen Flemming Flindt död


    Flemming Flindt blev 72 år. Han var en av de tre dansare som kom att bli synonyma med den starka traditionen av manliga dansare i Danmark. Den förste var eleganten med den perfekta tekniken, Erik Bruhn, den andre den sensitive och djupt inkännande Henning Kronstam. Yngst av de tre var Flemming Flindt.

    Världen började få upp ögonen för dansk baletts kvalitet och obrutna tradition från 1800-talets romantik när Auguste Bournonvilles bevarade koreografier presenterades vid en rad årliga balettfestivaler på Det Kongelige Teater från 1951 och framåt. Världens danskritiker och balettomaner vallfärdade till Köpenhamn och de framstående dansarna blev snart beundrade av en hel värld.





NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats